5 nejlepších potravin pro těhotné ženy

5 nejlepších potravin pro těhotné ženy

Složení stravy v těhotenství a prvních letech života dítěte předurčuje jeho schopnost udržet si přiměřenou hmotnost i zdraví v dospělosti. Proto je dobré, když si těhotné ženy zajistí pro sebe i miminko všechny makroživiny, tedy bílkoviny, sacharidy a tuky a mikroživiny, jako vitamíny, minerály a enzymy. Nárůst hmotnosti v těhotenství se někdy těžko shazuje a mnohým ženám snižuje sebevědomí.

Vejce, libové maso a ryby

Vejce jsou zdrojem bílkovin, nutných pro všechny buňky vyvíjejícího se plodu. Cholin je důležitý pro mozek a široká škála vitamínů podpoří správný vývoj. Vhodné je i libové maso s nižším obsahem tuku. Mořské ryby, zejména losos, jsou zdrojem hodnotných bílkovin, omega-3 mastných kyselin a jódu, které jsou vhodné pro vývoj plodu, zvláště pak mozku.

Jogurt, tvaroh a zakysané výrobky

Jogurt, tvaroh a zakysané výrobky obsahující živé jogurtové kultury dodají vápník, který plod z těla matky ubírá. Jsou i prevencí zácpy. Bakterie mléčného kvašení jsou důležité pro správnou činnost střev, důležitého orgánu imunity. Významným zdrojem vápníku je i mák

Celozrnné obiloviny

Celozrnné pečivo více zasytí, má nízký glykemický index a oproti bílému pečivu obsahuje až o 90 % více minerálů a vitamínů. Vhodné jsou také ovesné, žitné i pohankové vločky místo sladkých snídaňových cereálií a müsli. 

Luštěniny

Luštěniny, jako čočka, hrách, cizrna, bob, sója a fazole obsahují rostlinné bílkoviny, hodně minerálů, kyselinu listovou a mají nízký glykemický index, takže na dlouho zasytí. Vhodná úprava luštěnin sníží riziko nadýmání. Vhodná je červená čočka a fazole mungo.

Barevné ovoce i zelenina a listová zelenina

Každá barva ovoce a zeleniny má jedinečný obsah vitamínů a minerálů a syrové obsahují i enzymy. Banán obsahuje mnoho výživných látek a přispívá k psychické pohodě díky aminokyselině tryptofan, kterou tělo mění na hormon štěstí serotonin. Vhodné je bobulovité ovoce, jako borůvky, maliny, ostružiny i jahody s nízkým obsahem cukru. Vláknina podpoří činnost střev, odstraní zácpou a fytoprotektivní látky imunitu. Kyselinu listovou lze získat i s dalšími vitamíny skupiny B, A, C a K hlavně z listové zeleniny, květáku, brokolice, pórku, avokáda, čerstvého droždí, pšeničných klíčků, ořechů i mandlí